Walentynkowe bukiety od 2B - 8 lutego 2019
Wizyta w Ratuszu Głownego Miasta - 6 lutego 2019
Wizyta w Bibliotece „Pod Kotem i Myszą” - 23 stycznia 2019
Link do materiałów archiwalnych na poprzedniej stronie internetowej naszej szkoły:
http://szkola69.cba.pl/eksperyment_pedagogiczny.php
Ogólnie o eksperymencie
IWRD znalazł Partnera, to My!
Obejrzyjcie film!
Nowatorski projekt edukacji włączającej w Szkole Podstawowej nr 69
W Szkole Podstawowej nr 69 na Zielonym Trójkącie ruszył wyjątkowy projekt skierowany do uczniów z autyzmem. Dzięki współpracy ze specjalistami z gdańskiego Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka oraz wsparciu Wydziału Rozwoju Społecznego UM, powstaje model edukacji włączającej, którego nowatorskie założenia już na wstępie zostały docenione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.Szkoła Podstawowa nr 69 w Gdańsku (www.szkola69.cba.pl) i Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku (www.iwrd.pl) nawiązały współpracę, w ramach której realizowany jest wspólny nowatorski projekt „Model edukacji włączającej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” w klasach I-III. Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. To ogromne wyróżnienie, bowiem taki status uzyskują wyłącznie projekty o szczególnym charakterze innowacyjności, wprowadzające nowatorskie rozwiązania organizacyjne i metodyczne. Potwierdza to fakt, iż w bieżącym roku szkolnym jest to jedyny eksperyment pedagogiczny w województwie pomorskim, zaś w całym kraju status taki przyznano zaledwie kilku projektom spośród zgłoszonych kilkudziesięciu.
- Nasza szkoła jest zawsze otwarta na nowości, dlatego postanowiliśmy poszerzyć ofertę edukacyjną i wyjść naprzeciw oczekiwaniom rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Innowacyjność nowego projektu polega na modyfikacji warunków i organizacji nauczania z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji uczniów z autyzmem oraz sukcesywne włączanie do grupy rówieśniczej. Status eksperymentu pedagogicznego oraz opieka naukowa Uniwersytetu Gdańskiego i wsparcie specjalistów z IWRD są gwarancją najwyższej jakości projektu. Naszym celem jest stworzenie optymalnych warunków dla kształcenia dzieci z autyzmem, ale realizacja tego projektu przyniesie korzyści całej społeczności szkolnej – podkreśla Kamil Gajewski, Dyrektor Szkoły.
- Na bazie rozwiązań wypracowanych u nas w Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka, wspólnie z kadrą Szkoły wprowadzamy w klasach dla uczniów z autyzmem model edukacyjno-terapeutyczny oparty o zasady stosowanej analizy zachowania, jako najskuteczniejszej formy terapii dzieci z autyzmem. Duży nacisk kładziemy na zindywidualizowanie edukacji każdego ucznia z autyzmem, poprzez stworzenie planu zajęć dopasowanego do jego aktualnych predyspozycji oraz analizy sfer deficytowych, z możliwością elastycznego korygowania w toku procesu edukacyjnego – wyjaśnia dr Anna Budzińska, Dyrektor Fundacji IWRD.
Uczniowie mają odpowiednio dopasowane zajęcia indywidualne, zajęcia w małych grupach i w grupie równoległej, dające możliwość realizacji obowiązującej podstawy programowej oraz szanse na włączanie do grupy rówieśniczej. Ważnym aspektem jest wzmacnianie samodzielności uczniów z autyzmem, zarówno w zakresie nauki, uczestnictwa w zajęciach grupowych i funkcjonowania w grupie, jak i zwykłych codziennych czynnościach w środowisku szkolnym. Włączanie dzieci z autyzmem do grupy rówieśniczej będzie się odbywało zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami i będzie miało charakter elastyczny, dający możliwość dokonywania bieżących korekt w zakresie wymiaru czasowego integracji uczniów. Jednocześnie prowadzone będą działania edukacyjne przygotowujące grupę rówieśniczą do włączenia uczniów z autyzmem. Beneficjentami tego projektu będą wszyscy członkowie społeczności szkolnej, a wypracowany model edukacji włączającej będzie mógł być przenoszony do innych placówek. Już w bieżącym roku szkolnym 2017/2018 w Szkole Podstawowej nr 69 powstał pierwszy oddział, w którym uczy się 4 dzieci z autyzmem. Projekt zakłada nabór do pierwszej klasy w kolejnych latach. Specjaliści z IWRD prowadzą nadzór merytoryczny w projekcie, w tym szkolenia i staże dla nauczycieli, a ponadto stałe superwizje. Na początku 2018 roku planuje się otwarcie docelowej, wyremontowanej przestrzeni w szkole, która na służyć realizacji tego projektu.
- Edukacja dzieci z autyzmem jest ogromnym wyzwaniem, a rozwiązania powszechnie stosowane w szkołach mają wiele słabości. Dlatego tak bardzo cieszymy się, że powstała pierwsza klasa w tak nowatorskim formacie, który daje naszym dzieciom szanse na rozwój i lepszą przyszłość. Serdecznie dziękujemy Dyrektorowi i kadrze Szkoły za zaangażowanie i życzliwość, fundacji IWRD za profesjonalizm i wsparcie oraz władzom Miasta Gdańska za poparcie tego wyjątkowego projektu. Mój syn, podobnie jak i jego koledzy z klasy, z ogromną radością i motywacją chodzą do nowej szkoły – mówi Małgorzata Wokacz-Zaborowska, mama jednego z uczniów nowej klasy.
O skuteczności terapii behawioralnej w świetle badań naukowych można przeczytać tu: www.fundacja.iwrd.pl/autyzm/terapia